Zrhnutie sezóny 2021 a ciele na rok 2022

By | Nezaradené | No Comments

Zhrnutie sezóny 2021

Počas minuloročnej sezóny 2021 sme strávili na letisku vyše neuveriteľných 90 dní. Pretrvávajúce pekné počasie a bezproblémový chod našej Cessny k tomuto číslu veľmi dopomoholi. Podarilo sa nám rozšíriť spoluprácu s Nitrianskym aeroklubom, vďaka čomu sme mohli na letisku v Janíkovciach pôsobiť častejšie ako za predchádzajúce roky a po prvý rok sme tak okrem tandemových zoskokov vyškolili aj mnoho parašutistov. Z nich sa snáď do budúcna stanú úspešní športovci. Okrem Nitrianskeho letiska sme po prvýkrát navštívili aj letisko Dubová, kde sme taktiež dopomohli k prevádzkovaniu zoskokov.

Vďaka týmto udalostiam a pozitívnym faktorom sa niesla sezóna 2021 v duchu tej najúspešnejšej za posledné roky. Zmiernenie pandémie počas leta opäť dovolilo po ročnej prestávke spustiť slovenské a aj medzinárodné súťaže v rôznych parašutistických disciplínach. Naši členovia klubu Peter Jakuba (36), Pavel Jankovič (45) a Tomáš Marcinek (36) reprezentovali Slovensko na kolách Svetového poháru v presnosti pristátia. Tím padaj.sk v zložení Daniel Szadvári (32), Ema Vrbická (18), Denis Kubín (27) a Róbert Jačko (21) sa na letisko v Slavnici zúčastnil Majstrovstiev Slovenska v skupinovej akrobacií a podarilo sa im umiestniť na druhom mieste. Však najväčšie nádeje sa vkladali do športovcov Tomáša Marcineka a Romana Dubského, ktorí sa zúčastnili Majstrovstiev sveta v parašutizme v Ruskom meste Kemerovo.  Roman Dubský obstál v disciplíne Canopy piloting na 19. mieste, vďaka čomu sa nominoval na Svetové letecké hry v roku 2022. Tomášovi Marcinekovi sa podarilo vybojovať nádherné druhé miesto v disciplíne presnosť pristátia a tak sa z neho stal vicemajster sveta. Vďaka tomuto si prevzal aj ocenenie za vojenský športový výkon roka. 😊 ( článok: https://www.mosr.sk/50532-sk/najuspesnejsi-armadni-sportovci-roka-2021-si-v-banskej-bystrici-prevzali-ocenenia/ ). A nakoniec nesmie chýbať opätovný úspech z majstrovstiev Slovenska v presnosti pristátia. Tu sa na debni umiestnili všetci traja naši presnotiari 😊 ( článok: https://novohradske.sk/parasutisti-marcinek-a-jakuba-sa-blysli-na-majstrovstvach-slovenska/ )

Čerešničkou na torte po celej sezóne bola záverečná akcia na letisku v Očovej, kde sa nám v spolupráci s Skydive Slávnica podarilo zorganizovať skákanie z 10 miestneho turbínového lietadla Pilatus PC-6. ( článok: https://www.letectvosr.sk/podpolianska-pilatus-boogie/ )

Veríme, že ďalšia sezóna bude pokračovať minimálne tak dobre ako sezóna 2021 a že nás opäť potešia úspechy našich športovcov, spolupráce na iných letiskách a opätovné organizovanie skákacích akcií s turbínovým lietadlom.

Veľké ďakujeme Vám všetkým za priazeň a podporu! 😊

Ciele na rok 2022

Vzhľadom na úspešnú minuloročnú sezónu budeme chcieť pokračovať aj tento rok v plnej sile. Po dvoch rokoch by sa mali opäť konať majstrovstvá Slovenska v tunelovom lietaní v Hurricane Factory, ktoré budú v marci našou vstupnou bránou do sezóny. Okrem tejto súťaže našich športovcov čakajú kolá svetového pohára v presnosti pristátia a majstrovstvá sveta v presnosti pristátia, ktoré sa budú konať v susednej Českej Republike. V disciplíne canopy piloting sa budú konať až dve významné udalosti a to Svetové hry v Alabame (USA) a majstrovstvá sveta v Arizone (USA). Vzhľadom k týmto súťažiam pripravujeme počas sezóny tréningové kempy určené na canopy piloting. Koncom sezóny sa nám snáď podarí zúčastniť aj majstrovstiev Slovenska v skupinovej akrobacii v Slávnici. Pre veľký záujem je ďalším cieľom opakované organizovanie skákania v Očovej z turbínového lietadla PC-6.

Aj vďaka vašim 2% sa nám darí každoročne ukončiť sezónu s množstvom úspechov. Ďakujeme a budeme radi ak nám venujete vaše 2% aj pre tento rok. Tlačivo môžete získať tu.

Ako dhlo trva zabalenie padáku?

By | Nezaradené | No Comments

Ako dlho trvá zabalenie padáku? 

Dajte mi 8 minút a idem hore.
Dlhšiu dobu sme tu nemali príspevok zo zaujímavostí v parašutizme. Máme pre vás pripravenú novú sériu zaujímavých tém, na ktoré sa nás často pýtate.
V dnešnej téme dostanete odpoveď na otázku: Ako dlho trvá zabaliť padák?
Rýchlosť balenia najviac ovplyvňujú zručnosti baliča, typ padáku ( záložný, športový, tandemový,.. ) a samozrejme aj to, ako veľmi musíte pred balením padák rozmotávať :) :) Našťastie, pri správnej manipulácií po pristáti sa padáky až tak nezamotajú a dajú sa začať rovno baliť.
Štandardne skúsenému baličovi padákov trvá zabalenie športového padáku okolo 8 – 10 minút.
Tandemové padáky sú trošku väčšie, a preto balenie trvá o trochu dlhšie 12 – 15 minút.
Balenie hlavného padáku je po menších skúsenostiach pomerne jednoduchá záležitosť, a preto aj jeho zabalenie netrvá až tak dlho. Akým spôsobom sa balí si môžete pozrieť aj na našom vlogu. 

Pri záložných padákoch je to inak. Musia sa prebaliť minimálne raz za rok. Avšak tí, ktori si nesprávne zabalili svoj hlavný padák, musia prebaľovať záložný aj častejšie. 
A keďže je to naša posledná možnosť na záchranu, balenie záložného padáku môže trvať aj celý deň. Najskôr sa vykonáva kompletná kontrolná prehliadka, ktorá zaberie približne 2 hodiny a následné balenie môže byť aj na ďalšie 2-3 hodiny. Všetko záleží od postupu balenia a skúseností baliča.
Baličom padákov sa môže stať ktokoľvek, nemusí to byť ani parašutista a dokonca pre študentov je to vynikajúca príležitosť na príjemnú sezónnu brigádu. Takýchto baličov je na letisku vždy málo. Balia padáky napríklad inštruktorom, ktorí si popri pracovných zoskokoch nemajú kedy zabaliť padák, študentom ktorí si ho ešte nevedia baliť alebo jednoducho parašutistom, ktorým sa ho nechce baliť. 😀 
Ak by ste mali záujem o takúto brigádu na letisku, stačí nás kedykoľvek kontaktovať.
P.S. Záložné padáky samozrejme balia odborníci, nie brigádnici 😀

Prečo pasažieri nenosia na tandemový zoskok prilbu?

By | bezpečnosť, Zaujímavosti zo sveta skydivingu | No Comments

Prečo pasažieri nenosia na tandemový zoskok prilbu? 

Ak ste boli na tandemovom zoskoku alebo sledujete naše fotky, určite ste si všimli, že pasažieri nenosia počas zoskoku prilbu. Veď ide o zoskok z lietadla, ako je to možné? Verte, keby idete na zoskok s prilbou, tak by mohol byť zoskok ešte nebezpečnejší. :) 

V tomto prípade ide o jednoduché vysvetlenie. Pasažieri počas zoskoku reagujú rôzne na priebeh zoskoku. A keďže ste pripnutí v tesnej blízkosti pred inštruktorom, tak by ste mu s prilbou vedeli veľmi jednoducho ublížiť nárazom do tváre. Jemu by sa potom ťažko korigoval celý zoskok a keby omdlel, tak by ste si to museli celé odšoférovať sami. :) Na druhú stranu, prilba inštruktorovi chráni hlavu len v prípade nárazu o krídlo, alebo počas otvárania, aby popruhmi nedostal poza uši. Pre vás ako pasažierov je hlava stále chránená a neohrozená inštruktorovým telom a za tie státisíce zoskokov sa zistilo, že je zbytočná. Preto si môžete užívať 200 kilometrovú rýchlosť aj na tvári a lifting tváre máte v cene. A povedzme si na rovinu, keby ste tú prilbu aj mali, tak tá by vás v prípade neotvoreného padáku veľmi nezachránila 😀

Čím vyššie, tým bezpečnejšie

By | bezpečnosť, Technika, Zaujímavosti zo sveta skydivingu | No Comments
Čím vyššie, tým bezpečnejšie!
Veľakrát dostávame otázky na štýl ´´Prečo musíme ísť skákať z takej veľkej výšky?´´ alebo ´´ prečo otvárame ten padák tak skoro?´´. Je na to jednoduché vysvetlenie. Výška otvárania padáku je veľmi dôležitá pre zvýšenú bezpečnosť počas zoskoku. Bežne hlavné padáky otvárame pri každom zoskoku v približne rovnakej výške a to je 1200 metrov. Samozrejme sa výška otvárania môže líšiť podľa druhu zoskoku. Pri tandemových zoskokoch alebo AFF kurzoch otvárame padáky od 1500 do 1800 metrov nad zemou alebo na druhú stranu, športovci trénujúci presnosť pristátia otvárajú padák len v 800 metroch, keďže to je aj ich výška zoskoku. :) A potom sú tu ešte takzvaní zábudlivci, ktorí zvyknú otvoriť aj v menšej výške, ako je 800 metrov. V takýchto prípadoch ale pomáha pipák, ktorý sme spomínali v minulom článku, ten ich upozorní a prebudí v bezpečnej výške. :)
A prečo je to tak? Rýchlosť voľného pádu je okolo 50m/s ( 200 km/h ) a z výšky 1200 metrov ste na zemi len za približne 24 sekúnd, možno sa vám to zdá aj celkom veľa, nie? V prípade, že hlavný padák sa nechce otvoriť, alebo sa otvorí domotaný, tak máme aspoň trochu času, počas ktorého sa snažíme danú situáciu vyriešiť. A v prípade, že sa nám nedarí situáciu riešiť, máme stále dosť času na to, aby sme použili záložný padák. Pre jeho otvorenie je potrebné mať aspoň 500 metrov nad zemou. A teraz keď si predstavíte, že toto všetko máte stihnúť v prípade problému za 24 sekúnd, tak už sa to zdá možno aj málo, však?  Preto dostatočná výška otvárania je hlavným predpokladom pre bezpečné vyriešenie akéhokoľvek problému a čím vyššie otvoríme, tým máme viac čašu na riešenie problémov. Výška zoskoku v tomto prípade nehrá veľkú rolu. Rozdiel je len v tom, ako dlho padáte voľným pádom. Ešte na záver pre zaujímavosť, tandemový pár by nemal vyskočiť z menšej výšky ako je 2200 metrov, aby inštruktor stihol bezpečne vykonať všetky procedúry spojené so zoskokom. 

Akustický výškomer

By | Nezaradené, Technika, Zaujímavosti zo sveta skydivingu | No Comments
akusticky vyskomer

Zvoní budík. Otváraj! 😊

Aj tento týždeň v zaujímavostiach #zosvetaskydivingu zostaneme pri bezpečnosti.

Možno ste sa pri pohľade na parašutistu zamysleli, aké parádne hodinky alebo potítko to má na ruke. Tieto parádne hodinky sú však vizuálny výškomer, z ktorého parašutista odčítava aktuálne hodnoty a na základe nich vie, v akej výške sa nachádza. Tento výškomer je samozrejmosťou, bez ktorej by sa nemalo skákať z lietadla.

No čo ste si možno nevšimli je akustický výškomer alebo ľudovo povedané pípak, ktorý sa ukrýva v prilbe a v dnešnej dobe je veľkou pomocou pre skydiverov. Funguje na podobnom princípe, ako bezpečnostný prístroj, o ktorom tu bola reč naposledy. Na mieste pristátia sa skalibruje na danú výšku a na základe zmeny tlaku zaznamenáva zmeny vo výške parašutistu.

Ako už z názvu vyplýva, pípak pípa v prilbe parašutistu pri prednastavených výškach. Tieto výšky si parašutista nastavuje podľa druhu zoskoku a podľa toho, v akej výške chce dostať upozornenie. Napríklad výšky, ktoré máme nastavené na bežný zoskok sú : 1500 metrov, 1200 metrov a 600 metrov. Pri každej výške nám začne akustický výškomer pípať. Čím sme nižšie k zemi, tým je tón pípania intenzívnejší a na základe tónu vieme rozoznať, v ktorej prednastavenej výške sa práve nachádzame.

Vďaka tejto vecičke nemusíme tak často sledovať náš vizuálny výškomer a môžeme tak dávať väčší pozor na to, čo sa deje okolo nás. A v prípade, že sme zaujatí zoskokom natoľko, že si nesledujeme výškomer, tak nás jednoducho akustický výškomer upozorní na nízku výšku.

Preto sa nemusíte báť, že by napríklad váš unavený tandem pilot po celom dni zoskokov zaspal a podriemal si na vašom chrbte. Pípak mu zapípa do ucha a to ho upozorní, že treba otvárať padák. 😊

Padák sa dokáže otvoriť sám!

By | bezpečnosť, Technika, Zaujímavosti zo sveta skydivingu | No Comments
Padák sa dokáže otvoriť sám!
 
Máme tu ďalší týždeň a s ním novú zaujímavosť zo sveta skydivingu. Opäť ostávame pri bezpečnosti a tentokrát si povieme niečo o bezpečnostnom prístroji.
Bezpečnostný prístroj je už niekoľko rokov povinnou výbavou každého padákového kompletu. Rovnako ako záložný padák slúži na záchranú života v prípade zlyhania parašutistu alebo hlavného padáku. Jeho hlavnou úlohou je automaticky otvoriť záložný padák v prípade, že parašutista pozabudne na otvorenie alebo omdlie a príliš sa priblíži k zemi.
Tento prístroj je potrebné zapnúť vždy pred zoskokmi v daný deň a na mieste, kde bude parašutista vykonávať zoskoky. Prístroj sa skalibruje na danú výšku letiska a celú dobu zaznamenáva tlak ovzdušia. Na základe zmeny tlaku (zmeny výšky) dokáže určiť, akou rýchlosťou sa parašutista pohybuje vo vertikálnom smere a v akej výške sa nachádza. Bežne býva hlavný padák otvorený vo výške okolo 1000 metrov nad zemou a na otvorenom padáku je vertikálna rýchlosť parašutistu okolo 20 km/h. V prípade, že parašutista padá rýchlosťou voľného pádu nad 150km/h a dosiahne výšku približne 300 metrov nad zemou niečo nie je v poriadku. Bezpečnostný prístroj zaznamená tieto kritické hodnoty a prestrihne uzatváracie očko záložného padáku, ktoré drží celý záložný padák pokope. Padáčik záložného padáku na pružine vystrelí von a záložný padák sa do chvíľky otvorí.
Prístroje majú prednastavené rôzne hodnoty aktivácie podľa toho, aké zoskoky sa na padáku vykonávajú. Iné hodnoty ma prístroj pre tandemové zoskoky, študentov, parašutistov na výkonných padákoch, bežných športovcov alebo wingsuiterov. Aktivačné hodnoty sa vždy pohybujú približne na rýchlosti voľného pádu 100 km/h – 200km/h a výške 300 – 500 metrov nad zemou. Tento maličký prístroj zachránil už množstvo životov, preto sme mu za to vďační a sme radi, že robí náš šport ešte bezpečnejším.
 
 

Čo sa stane, keď sa neotvorí padák?

By | Technika, Zaujímavosti zo sveta skydivingu | No Comments
dva padáky v jednom

Dva v jednom.

V najbližších týždňoch zostaneme v našej rubrike #zosvetaskydivingu pri bezpečnosti. Spomenieme vám pár vychytávok, ktoré sú v dnešnej dobe neoddeliteľnou súčasťou nášho výstroja. A možno po prečítaní všetkých príspevkov zistíte, že zoskok z lietadla je bezpečnejší, ako sa na prvý pohľad zdá. 

V prvom príspevku dostanete odpoveď na často kladenú otázku: “čo sa stane ak sa nám neotvorí padák“?
V batohu, ktorý bežne so sebou nosíme na zoskok sa ukrývajú dva rôzne padáky. Hlavný a záložný padák.
Hlavný padák sa používa na každodenné použitie. Je konštruovaný tak, aby mal plynulé a príjemné otvárania a aby sme ho boli schopní zabaliť behom pár minút, nech stihneme za deň čo najviac zoskokov. Pri nesprávnom zabelení padáku, nesprávnej polohe pri otváraní a iných rôznych nepriaznivých faktoroch sa padák nemusí otvoriť vôbec, alebo sa otvorí zamotaný. V takomto prípade máme chvíľku času na to, aby sme sa daný problém pokúsili vyriešiť. Ak sa nám problém nedarí riešiť musíme použiť záložný – druhý padák.
Záložný padák sa balí aj celý deň. Sú tam oveľa prísnejšie kontroly a postupy počas balenia aby sa predišlo možným chybám, ktoré by ovplyvnili otváranie záložáku. Otvára sa rýchlejšie aby sa mohol použiť aj v malých výškach a hlavne sa otvára s oveľa väčšou pravdepodobnosťou oproti hlavnému padáku. Tu je tá pravdepodobnosť správneho otvorenia takmer 100%.
Takže, nemusíte sa ničoho báť. Na každý zoskok ideme s dvoma padákmi na chrbte. A vlastne, isto sa pýtate, čo sa stane ak sa neotvorí aj ten záložný? Na to vám odpovedať nevieme, lebo zatiaľ sa nám vždy otvoril. No keby náhodou, možno pomôže modlenie.
P.S.: väčšinou pasažieri ani len nevedia, že sa použil druhý padák. Pri tandemovom zoskoku sa u nás použije záložný padák tak jedenkrát za 3 roky.

 

Načo slúži padáčik počas tandemového zoskoku?

By | Tandemový zoskok, Technika, Zaujímavosti zo sveta skydivingu | No Comments
padak_pocas_volneho_padu
Padák počas voľného pádu?
Určite vás niekedy zaujalo, čo je to za bielu vec, ktorú môžete vídavať na fotkách alebo videách z tandemového zoskoku z voľného pádu.
Ide o stabilizačný, brzdiaci a otvárací padáčik v jednom. Inštruktor ho vyhadzuje z obalu padáku hneď po vyskočení z lietadla a ustabilizovaní sa do základnej brušnej polohy do 10 sekúnd.
1. Slúži na stabilizáciu voľného pádu. V prípade, že by pasažier veľmi vystrájal a nedržal by základnú pozíciu, tento padáčik dopomáha inštruktorovi k udržaniu bezpečnej polohy. Prevrátenie sa zo štandardnej brušnej polohy na nejakú inú je takmer nemožné.
2. Druhou funkciou padáčiku je brzdenie. Kedže inštruktor a pasažier sú za sebou, je to ako by padal jeden človek s dvojnásobnou váhou a v tomto prípade by mohli padať aj 300 km/h rýchlosťou. Tá však nie je v bezpečnostných limitoch pre otváranie padáku. Jednak by mohlo byť otváranie veľmi silné a neprijemné pre tandemový pár a na druhú stranu by padák nemusel z pevnostných dôvodov dlho vydržať, či skôr by sa opotreboval.
3.Poslednou funkciou je otváranie hlavného padáku. Brzdiaci padáčik po vyhodení z obalu padáka ostane visieť na poistke počas celého voľného pádu aby mohol plniť predošlé dve funkcie. A keď inštruktor odistí poistku, padáčik svojou brzdnou silou začne vyťahovať a otvárať hlavný padák, ako je to v prípade klasických padákov.
V starých výcvikových metódach sa podobný systém využíval aj pre sólo skokanov, ktorým pomáhal udržať stabilnú pozíciu počas prvých voľnych pádov.

Aká je rýchlosť voľného pádu počas zoskoku?

By | Zaujímavosti zo sveta skydivingu | No Comments
rýchlosť voľného pádu
601 km/h počas voľného pádu! 
Áno, aj takáto vysoká rýchlosť, sa dá dosiahnuť počas voľného pádu z výšky 4000 metrov. Je to svetový rekord z Majstrovstiev sveta z disciplíny speed skydiving.
Bežná rýchlosť počas zoskoku, ako napríklad pri tandemovom zoskoku je okolo 200 km/h. Rýchlosť voľného pádu sa dá zvýšiť väčšou váhou alebo zmenšejím plochy. Preto parašutisti padajúci dolu hlavou môžu bez problémov padať aj rýchlosťou okolo 300 – 400 km/h a parašutisti v špeciálnych kombinézach len niečo okolo 50-100 km/h.
Malý tip na záver. Ak chcete prekonať rýchlostné rekordy, odporúčame výdatnejšie stravovanie 🙂

PADAJ BLOG 02 – Ako funguje padák?

By | Technika | No Comments

Ako funguje padák? 

Ahojte! Sme tu opäť s novým článkom, v ktorom sa bližšie pozrieme na to, z čoho sa skladajú padáky a akým spôsobom fungujú.

Zoskokový padák sa skladá zo šiestich základných častí:

Postroj padáku s obalom

Postroj s obalom padáka slúži na spoľahlivé upevnenie padáku na telo parašutistu. Ďalšou dôležitou úlohou postroja je rozložiť sily  pri otváraní padáku. Postroj je tvorený širokými priebežnými popruhmi . Dĺžku popruhov je možné individuálne upravovať podľa postavy parašutistu, tak aby postroj pevne fixoval padák k telu a súčasne netlačil a neobmedzoval pohyb. Na zvislých popruhoch sú umiestnené rukoväte, madlá odhodu hlavného padáka a otvárania záložného padáku. Najnižšie je umiestnené madlo otvárania hlavného padáku. Na chrbte sú v obale tvorenom chlopňami uložené obidva padáky. V hornej časti záložný, v dolnej časti hlavný padák.

postroj s obalom predna čast

Hlavný padák

Prostriedok pre ukončenie voľného pádu a bezpečné dopravenie parašutistu na zem. Hlavný padák je kĺzavý padák typu krídlo, teda vztlakovú silu potrebnú pre ustálený let vytvára obtekaním prúdu vzduchu okolo leteckého profilu krídla ( presne tak ako napr. aj Boeing 747 Jumbojet  )

Záložný padák

Je to ďalší (druhý) padák, ktorý je v prípade akéhokoľvek zlyhania hlavného padáka schopný plnohodnotne nahradiť nefunkčný hlavný padák. Je taktiež padák typu krídlo.  Je konštruovaný s dôrazom na správne otvorenie, bezpečný let a pristátie. Je v predpísaných termínoch kontrolovaný a prebaľovaný.

Prístroj

Bezpečnostný prístroj (AAD-Automatic Activation Device) je na Slovensku povinnou súčasťou padákových kompletov. Slúži na automatické otvorenie záložného padáku v prípade že parašutista vo výške 270 m prekročí rýchlosť 100km/h. (tieto údaje sa mierne odlišujú podľa módu na aký je prístroj nastavený a aj podľa druhu výrobcu. )

Uvoľňovače

Tie nám podľa potreby plnia rôzne funkcie. Uvoľňovač v dolnej časti slúži na otvorenie hlavného padáku. Ďalší uvoľňovač na pravej strane pri hrudnom popruhu slúži na odhodenie hlavného padáku v prípade nesprávneho otvorenia a posledný, tretí uvoľňovač nám zabezpečuje otvorenie záložného padáka

Nožík

Slúži na núdzové situácie v prípade potreby odrezanie niektorých šnúr.

Spriahnutý systém

Prepojuje hlavný padák so  záložným padákom. Tento systém zabezpečí v prípade odhodenia hlavného padáku okamžité otvorenie záložného padáku bez akejkoľvek inej pomoci. Vďaka tomu sa dokáže záložný padák otvoriť oveľa bezpečnejšie a rýchlejšie. Poznáme rôzne druhy spriahnutých systémov ako Skyhook, RSL, RAX,…  

postroj s obalom zadna čast padaka

Hlavný ako aj záložný padák sa skladajú z týchto častí:

Vrchlík padáku ( látka )

Vrchlík má tvar obdĺžnika a pri pohľade z boku profil krídla. Je tvorený väčšinou 7 alebo 9 dvojkomorovými kanálmi. Tieto komory sú na nábežnej hrane (vpredu) otvorené a pri lete tam naberajú vzduch, na odtokovej hrane (vzadu) sú celkom uzatvorené, aby dokázala držať pekný, nafúknutý aerodynamický tvar.

Nosné a riadiace šnúry

Zo spodnej strany sú k padáku prišité šnúry. Nosných šnúr je väčšinou 16, v hornej časti sú rozdvojené a v dolnej časti končia na sponách nosných popruhov. Zvyšné dve šnúry sú riadiace. Riadiace šnúry sa v hornej časti paprskovite rozbiehajú po odtokovej hrane, dole sú ukončené riadiacimi pútkami alebo kolíkmi. Zatiahnutím za riadiacu šnúru deformujeme príslušnú stranu odtokovej hrany a spomalením tejto strany padák otáčame.

Voľné konce

Ukončenie padáku do dvojice hrubých popruhov, na ktoré sú upevnené nosné a riadiace šnúry. Voľné konce hlavného padáka sú ukončené systémom krúžkov pre upevnenie o postroj padáku a následne aj pre jednoduché odpojenie systému vďaka vytiahnutiu uvoľňovača odhodu padáku. Ďalej plnia funkciu rozloženia síl pre menšie namáhanie postroja pri otváraní

Slider

Pás látky navlečený pomocou krúžkov na šnúrach, slúži k spomaleniu otvárania padáka, a tým k zmierneniu dynamického nárazu pri prudkom spomalení voľného pádu.

Kontajner

Je to vak, ktorý slúži k uloženiu starostlivo zloženého padáku. Na kontajner sa do gumičiek pripevnia narovnané šnúry padáka.

Výtažný padáčik

Prostredníctvom spojovacej lemovky slúži k vytiahnutiu padáka so šnúrami z obalu a kontajnera, a tým k jeho naplneniu vzduchom.

Kompletny popis padaku

Otvorenie padáku.

Otvorenie padáku prebieha veľmi jednoduchým a bezpečným spôsobom. Základným predpokladom pre správne otvorenie padáku je správna poloha parašutistu pri otváraní. Tá by mala byť v základnej prsnej polohe. To znamená, že parašutista musí padať v polohe bruchom dolu k zemi. Pri približnej rýchlosti 200 km/h parašutista vyhodí výťažný padáčik do vzduchu, kedy po nafúknutí naberá ťah až okolo 80kg. Po úplnom natiahnutí lemovky výťažného padáčika dochádza k uvoľneniu trňu, vďaka ktorému je celý padák v kope. Následne proces otvárania prebieha vytiahnutím kontajnera z postroja padáku. Ďalej prebieha vyšnurovanie šnúr, ktoré sú umiestnené na kontajneri v gumičkách. Po úplnom napnutí šnúr vychádza látka padáka z kontajneru a začína sa proces nafukovania látky. Aby nebolo otvorenie padáku príliš rýchle hlavný náraz vetra zabrzdí slider. Po postupnom nafúknutí vrchlíku hlavného padáku sa slider skĺzne dolu k voľným koncom a proces otvárania sa ukončí.

Následne si parašutista po skontrolovaní padáku môže začať užívať pekné výhľady na plne nafúknutom padáku. Dúfame, že aj vy ste si užili čítanie tohto článku a vďaka nemu sa tak oveľa viac odhodlali na zoskok padákom. Nie nadarmo sa hovorí, že bezpečnejší je zoskok ako cesta autom na letisko. Tu máme v prípade problému aj plán B 😊 😊